Digitalisering af det tekniske installationsarbejde på NAU

Region Nordjylland bygger et 170.000 m2 stort universitetshospital inklusiv serviceby i Aalborg Øst. Bravida Danmark har vundet en række af de tekniske entrepriser på det store byggeri, hvor digitalisering spiller en stor rolle for effektivitet og økonomi.

Siden april 2018 har Bravida haft mellem 40 og 80 elektrikere og vvs’ere i gang på NAU - Nyt Aalborg Universitetshospital, som bliver et nyt supersygehus for Aalborg og omegn. Bravida har vundet en række af de største el- og vvs entrepriser samt IT-kabling og sikkerhedsbelysning på NAU, som er en af Bravidas mest digitaliserede byggepladser.NAU_webcase_02.jpg

Opgaven
Region Nord opfører et nyt universitetshospital, NAU, der med sine 170.000 kvadratmeter i op til 10 etager og 564 sengepladser bliver det tredjestørste af de nye supersygehuse, som opføres i Danmark i disse år. Aalborgs nye universitetshospital skal være regionens omdrejningspunkt i det nordjyske sundhedsvæsen ved at integrere klinik, forskning, udvikling, uddannelse og innovation. Med udgangspunkt i omfattede erfaring og kompetencer fra andre sygehusbyggerier som Det Nye Universitetshospital i Aarhus og Det Nye Hospital i Vest Gødstrup har Bravida Danmark vundet en række tekniske entrepriser på det nye sygehus, bl.a. el, vvs, it-kabling og sprinkler.

For at se materialet skal du godkende brugen af cookies.

Klik her for at ændre dine cookie-indstillinger

Løsningen
Tal alene fra el-entreprisen med 12.000 belysningsarmaturer, 15.000 afbrydere og stikkontakter samt over 600.000 meter kabel viser omfanget af de store entrepriser, som Bravida står for. Og til at effektivisere og styrke økonomien i projekterne er NAU en meget digitaliseret byggeplads med hensyn til implementering og brug af VDC (Virtuel design og konstruktion) og digitale værktøjer generelt. Det betyder bl.a. at montørerne på pladsen alle benytter tablets , hvor de via platformen Dalux konstant har adgang til alt projektmateriale, tegninger, 3D modeller og alle beskrivelser. Endvidere benyttes digitaliseringen også til en styrket kommunikation mellem håndværkere, projektledere og byggeledelsen.

Resultatet
De digitale værktøjer hjælper bl.a. med at holde styr på mængder og projektændringer både på de igangværende opgaver og fremadrettet. Derudover sparer alle tid og ressourcer, idet det ikke længere er nødvendigt at producere og levere dyre fysiske tegninger på pladsen, hver gang der er ændringer i projektmaterialet. Nu foregår det direkte ved få klik, og derefter har montøren en ny tegning på sin tablet ude på pladsen. De digitale værktøjer benyttes ligeledes til registrering af kvalitetssikring, hindringer og tekniske forespørgsler. Og som nye tiltag benyttes de også til at styre produktivitet og staderegistrering, hvor 3D-modellen kobles sammen med tidsplan og økonomi via en app.

Download case som PDF