Bravida Danmark vinder ny kontrakt med M. J. Eriksson – skal bidrage til udførelsen af DSB’s nye grønne værksteder

Bravida skal som underleverandør til M. J. Eriksson stå for udførelse af alle banerelaterede elektriske arbejder samt projektering af kørestrømsanlægget, når byggeriet af DSB’s nye værksted i Næstved starter. Projektet har opstart i 2023 og den samlede ordresum beløber sig til næsten 139 mio.

  • Pressemeddelelse

Opgaven omfatter kørestrøm, AES-D, stærkstrøm, togforvarme, BPU, belysning og sikring og indeholder delvis projektering og fuld projektledelse. Bravida forventer at beskæftige fire funktionærer og op til 25 montører og specialister i udførelsesperioden, som forventes afsluttet medio 2025.

De nye grønne værksteder er en del af transformationen fra brug af ældre dieseltog til elektrisk materiel. I den forbindelse bygger og ombygger DSB deres værksteder til at vedligeholde og reparere den nye flåde, og ønsket er at byggeriet bliver så bæredygtigt som muligt og opnår guldcertificering via den såkaldte DGNB-certificeringsordning.

- Det er en stor og meget spændende opgave, og vi er stolte af at være en del af et projekt, hvor bæredygtighed er i højeste fokus i udførelsen af værkstederne. Derudover ser vi meget frem til en styrkelse af samarbejdet mellem Bravida og de øvrige interessenter. Det er et vigtigt projekt for Bravida Baneteknik, da det vil skabe sikre arbejdspladser og med sin størrelse kan udvide vores kompetenceportefølje, siger administrerende direktør i Bravida Danmark A/S, Johnny Hey.

Bravida er underentreprenør til M. J. Eriksson, som i samarbejde med MT Højgaard har vundet det store udbud vedrørende nye værksteder til de nye elektriske tog.

- M. J. Eriksson er glade for en stor og spændende kontrakt med MT Højgaard og ser frem til at løfte opgaven i fællesskab med Bravida og Siemens, siger projektchef i M.J. Eriksson, Karsten Lind.

Bravida har Siemens Mobility A/S som leverandør og projekterende partner.

Illustration: Holm & Grut Arkitekter