Et langsigtet partnerskab med fokus på digitalisering og ekspertise
Fra individuelle løsninger og en "reparér det, når det er i stykker"-holdning til et langsigtet strategisk arbejde med fokus på forebyggelse. Da Schneider Electric var på udkig efter en teknisk Facility Management-partner i Danmark, Sverige og Norge, faldt valget på Bravida.
– Den tekniske ekspertise kombineret med lokal support gør Bravida til det perfekte match til administration af vores ejendomme, siger Jens Ellevang, Head of Facility Management & Real Estate hos Schneider Electric.
Med kontorer, fabrikker og produktionsfaciliteter flere steder i Skandinavien havde Schneider Electric en lang række leverandører og løsninger til at sikre effektiv drift af sine ejendomme. Nogle steder tog én leverandør sig af både den "bløde" ejendomsadministration, dvs. serviceelementer som f.eks. reception, rengøring, blomster og catering, og den mere teknisk krævende "hårde" ejendomsadministration, der omfatter vedligeholdelse af ejendommen.
Værdifuld ekspertise
For Jens Ellevang har beslutningen om at bruge to forskellige leverandører til den bløde og hårde ejendomsadministration været en succes.
– Der er forholdsvis få virksomheder, der er eksperter i både at levere catering til frokost og forfriskninger og løse tekniske opgaver som f.eks. ventilation og omlægning af tag. Så for os var det en selvfølge at arbejde med en virksomhed, der er ekspert i det tekniske. Med Bravida som strategisk partner kan jeg være sikker på, at vi har en langsigtet tilgang til arbejde og forebyggelse i stedet for bare at reparere, efterhånden som det bliver nødvendigt.
Hvordan fungerer partnerskabet rent praktisk?
– Vi samarbejder på flere niveauer, både på et overordnet strategisk niveau, hvor vi ser på, hvordan vi kan forbedre vores partnerskab, og lokalt på de forskellige anlæg. For hvert stort anlæg har vi en PPM-plan, som Bravida har udarbejdet, så vores team hos Schneider ved præcis, hvad der skal overvåges og følges op på. Det omfatter både lovpligtige ting som f.eks. at tjekke brandalarmer og elevatorer og forebyggende tjek som f.eks. at sikre, at tage og afløbsrør bliver inspiceret og vedligeholdt.
Partnerskab giver en række fordele
Det giver en række fordele i form af sikkerhed, forudsigelighed og omkostningseffektivitet at have en leverandør, der kan hjælpe med den tekniske ejendomsvedligeholdelse på en smart, organiseret og strategisk måde. En anden fordel er, at Schneider Electric nu har en omfattende forståelse af, hvad der teknisk skal gøres med ejendommene for at nå virksomhedens langsigtede mål om at være CO2-neutral i 2030.
– Vi har fuldstændig ændret vores tilgang til administration af vores ejendomme. At have Bravida som partner gør det meget lettere både at gennemføre vores daglige vedligeholdelsesarbejde og at nå vores bæredygtighedsmål. Vi er f.eks. på vej mod en helt elektrisk bilpark, og det er noget, Bravida vil hjælpe os med at opnå i kraft af sin ekspertise inden for installation af ladestationer. På længere sigt vil vi også installere solpaneler på vores anlæg, og det er også et projekt, som bliver nemmere takket være vores partnerskab med Bravida.
Strategisk ud fra et bæredygtighedsperspektiv
Jens Ellevang forklarer, at de seneste år har vist, hvor vigtigt det er at have styr på sine lokaler og ejendomme for at kunne imødegå effekterne af både pandemien og energikrisen. Og en af nøglerne til hurtigt at tilpasse sig til en verden i forandring er at have styr på det tekniske, dvs. både at sikre, at ejendommene er på forkant rent teknologisk, og at den tekniske Facility Management-partner har den rette ekspertise.
– Det har været nødvendigt at kunne reducere opvarmningen og styre lys og ventilation, så det passer til virksomhedens faktiske behov, ud fra et bæredygtighedsperspektiv, men også ud fra et rent økonomisk perspektiv for at kunne klare de stigende energipriser. Digitalisering af vores ejendomsportefølje er helt afgørende, for at vi kan optimere vores drift og indføre en mere forebyggende tilgang til arbejdet.